Thursday, February 8, 2007

ROSNAH SEPATUTNYA TAUBAT 15 TAHUN LALU

Mengulas Isu Rosnah, seorang kawan lama menghantar kenangan silam;

MINTA MAAF ! Minta maaf terlebih dahulu sebelum membuka pekung didada. Perjalanan atas dunia ini sebenarnya terlalu singkat. Dunia ini pun, dari Timur ke Barat, Utara ke Selatan, tidaklah jauh jaraknya. Begitu juga kaya dan miskin, hidup dan mati, dosa dan bertaubat. ‘ A split second’, satu detik sahaja, keputusan kita ambil , mencorakkan seluruh masa depan kita!
MINTA MAAF! Sepatutnya Rosnah Mat Aris bertaubat pada 15 tahun yang lalu. Ketika Abang Lin, pemain drum kumpulan Zig Zag (bekas suaminya) masih bersamannya. Ketika itu Rosnah belum berambut perang. Rosnah seorang isteri biasa, yang sering mengiringi suaminya. Orang pun tak kenal Rosnah. Mungkin orang lebih kenal adiknya, si janda yang menjadi penyanyi wanita utama kumpulan Zig Zag yang berpasangan dengan Helmi ‘the gimmick’. Masih terngiang-ngiang di telinga, ketika si janda tu berkata, “dah tiba masa nak naik pentas, nak buka kitab” dengan merujuk buku nyayiannya sebagai kitab. Si Joey, pemain gitar utama Zig Zag yang Rockers tu pun menggeleng-geleng, walaupun dia rock, dan cari makan dengan bermain gitar, tapi tak pernah buat ‘joke’ atas benda-benda sensitive yang berkaitan dengan ugama.
ONE SPLIT SECOND, bila Rosnah membuat gurauan dalam program Sensasi bertukar menjadi kontroversi. Begitulah pada 15 tahun yang lalu, apabila (mungkin) dihimpit rasa susah, ditinggalkan suami, maka Rosnah membuat pilihan untuk menjadi seorang artis. Sedangkan seluruh kumpulan Zig Zag tahu, faham, mengerti risiko menjadi artis. Duduk didalam dunia artis, menjadi penghibur seperti adiknya si Janda (pada ketika itu), sering terumbang-ambing. Rosnah melihat dengan mata kepalanya, apabila melayani pengunjung kelab, sebagai penyayi si adik terpaksa (tidak dapat mengelak) kadangkala meneguk ‘beer’. Hanyut, tenggelam timbul, kadangkala tak balik rumah, tidur dimana, wallahu’alam.
ONE SPLIT SECOND JUGA, Rosnah minta maaf dan telah bertaubat! Fuiii………..


Tu.. Rosnah ..3 dari kanan. Bagaimana yang lain, bila akan tersasul dan ONE SPLIT SECOND........
Nasihat kepada para artis; Masa ruang yang ada, hadirilah kelas ilmu di masjid-masjid yang banyak ada di keliling KL. Tak pernah jumpa artis gi dengor ngaji..... ada sapa-sapa pernah tolong beritahu !

No comments: