Tuesday, February 27, 2007

Apa tu ayah ?

Sewaktu Azlan Dagang jadi YDP memang agresif, ganas memang ganag, tapi bukan pengganas (terrosist). Mungkin jenis dia, tak suka duk saja, nak tengok berubah sokmo, atau adanya perubahan setiap masa. Sapa tak kenal si Azlan ni, DO paling muda yang dilantik bagi daerah yang paling bongsu Setiu. Dia mencipta kegemilangan bermula semasa jadi Pengarah YPU. Tapi.... ehem... ada banyak versi jugok pasal cerita Azlan ni!
Apa pun, dia dilantik menjadi YDP MPKT kerana kecemerlangannya menjadi suri dalam daging, gunting dalam lipatan, talam dua muka..... apa lagi.. anugerah kerana mengkhianati kerajaan. Sepatutnya sebagai 'civil servant' dia mesti patuh dan komited kepada 'current government', tak kesahlah siapa yang perintah, UMNO ke, PAS ke, Sosialis ke, komunis ke! Tapi si Azlan inilah yang ke hulu ke hilir duk kempen supaya jatuhkan kerajaan yang memerintah antara 2000 - 2004.
Versi lain pula, si Azlan ni seorag yang licik, licin bak belut. Dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung, dimana dia bertukar, pasti ada projek yang masuk kantung. Begitulah apabila dia berkuasa di MPKT. Macam-macam yang dibuatnya, setiap 3 bulan sekali, satu binaan dibangunkan di bulatan-bulatan dan sudut-sudut stratgik di bandar KT, selepas 3 bulan di tukar lain. Ambil contoh binaan di sudut hadapan perpusataan awam negeri Terengganu. Mula-mula tak ada apa-apa binaan, lepas tu ada kolam air pancut, kemudian tukar pulak, binaan ada periuk kera! Ingatkan idea asli, rupanya 'cetak rompak' yang ada dekat simpang empat bangunan DBKL.
Jambatan Sultan Mahmud (JSM) menjadi mangsa perangai terlalu menukar-nukar hiasan. Dulu ada bunga raya, lepas tu ada kotak berlampu, konon-kononnya nak bubuh iklan, lepas tu bubuh kun yang bermuka luas dan dibelakang runcing. Biasanya diletakkan di lebuhraya-lebuhraya untuk memberi amaran angin lintang. Yang di letakkan di JSM, Huh.... tak sampai 3 bulan rabak habis.
Suatu hari bila lalu di JSM anak-anak didalam kereta bertanya apabila melihat hiasan baru " apa tu ayah?" Aku pun perati tengok ap ke bende yang jadi hiasan baru tu. " Tak tahu" aku jawab kepada anak-anakku. "Eh...eh... macam ikan". Ikan? Ikan apa macam tu? Nak kata ikan darat, tak ada yang pesen tu. Lagilah bentuk ikan laut, memang comfirm tak ada.

Apabila dah 4, 5 ditanya, dan tak ada jawapan pasti, aku jawab " IKAN BODOH LA TU!"
Le ni dah sampai masa lebih dari 6 bulan, bila pulak MPKT nak tukar ikan-ikan bodoh tu dengan hiasan lain! Banyak yang dah mapuh ! Mabuk kena angin lintang !

2 comments:

Angin Badai said...

doh mmg dia pandai cari lobang buat duit, boleh kowtim la tu...

Ibnu Abdullah said...

Ikan Nemo tuu.. heheheh.. ada jugak panggil ikan kartun.. ni la maskot baru trg yg deris nak angkat..

abis laa penyu..