Thursday, May 23, 2013

Nak Suka Juga Dengan Cadangan Datuk Johan, Panel SPRM

Apa tidaknya, cadangan Datuk Johan itu seolah-olah macam orang sedar dari pengsan, orang kena langgar lori lalu pengsan dan bila sedar, hilang ingatan pula, merepek tak tentu pasal.

Soalannya apakah sebelum ini kalau seseorang jadi Menteri atau Menteri Besar, lalu dia beri kontrak kerajaan kepada kaum keluarga dan suku sakatnya, itu tidak salah?

Kalau tak salah mengapa pula nak dicadangkan agar anggota keluarga jemaah Menteri dan Menteri Besar termasuk juga kumpulan anggota jawatankuasa negeri dicadangkan supaya dilarang daripada terbabit dengan kontrak kerajaan?

Dah, kalau sebelum ini ia sudah menjadi suatu perlanggaran, kuatkuasakan sahaja, tangkap Menteri dan Menteri Besar yang beri kontrak kepada kaum keluarga dan suku sakat tu, siasat betul-betul, siasat sungguh-sungguh, lepas tu dakwa dimahkamah, masukkan yang salah ke dalam jel.

Kata datuk Johan cadangan itu bagi mengelakkan pandangan serong rakyat terhadap mereka yang berada dalam kedudukan yang mempunyai kuasa dalam mempengaruhi keputusan kerajaan.

Haha………bukan serong lagi, pandangan dah naik juling, dah terbalik biji mata, nak terkeluar……….. kalau tak percaya kita semak semula Kontrak kerajaan Pakej ke 12 LPT Fasa 2 (LPT2) bermula dari Bukit Petiti, di Manir sehingga ke Kampung Gemuroh, Tepoh Kuala Terengganu.

Yang dapat projek itu adalah TSR Bina Sdn Bhd (TSR) yang bukanlah syarikat pembida yang paling tinggi kerana bidaan TSR adalah nombor yang ke 50 dengan harga yang ditawarkan sebanyak RM 98 juta sedangkan harga kos sebenar pakej ini melebihi RM 100 juta.

kalau Datuk Johan nak tahu TSR dimiliki 100% oleh syarikat TSR Capital Bhd (TSRCap), sebuah syarikat yang tersenarai di Bursa Saham dan Pengarah-pengarah TSRCap dan berdasarkan Director’s Report, TSR Capital, 2004, Pengarah-pengarah TSRCap adalah seperti dibawah;
1. Dato’ Yaakob bin Hj Ibrahim
2. Dato’ Lim Kang Yew
3. Tengku Datuk Mustapha bin Tengku Mohamed
4. Rahaimi bin Abdul Rahman
5. Tan En Chong
6. Hj. Mohamad Shfri bin Ab. Aziz

‘Acu’ tengok dua nama dalam senarai itu, iaitu yang nombor satu,  Dato’ Yaakob bin Hj Ibrahim dan yang ‘last’ sekali, Hj. Mohamad Shfri bin Ab. Aziz, siapakah mereka berdua ini?

Semasa memenangi kontrak kerajaan itu, Dato’ Yaakob bin Hj Ibrahim adalah Setiausaha Eksekutif Barisan Nasional dan juga Senator yang masih berkhidmat, Ahli Dewan Rakyat yang dilantik melalui DUN Kedah.

Semasa syarikat TSR mendapat tender itu juga, Mohamad Shfri bin Abd. Aziz adalah Yang Berhormat, ADUN N40 Bukit Ibam, Pahang yang memenangi kerusi tersebut dalam pilihanraya umum 2004.

Yang paling juling sampai nak tertonjol keluar mata kita adalah bila kita mengetahui bahawa Mohamad Shfri bin Abd. Aziz adalah anak sepupu Pak Lah, iaitu dua pupu kepada Nori dan Khairi Jamaludin.

Jadi………. cadangan Datuk Johan tu simpan ajalah dalam perpustakaan, jadi bahan akademik, untuk kajian masa depan!

Kita bukan kata cadangan itu tak molek…..memang molek cadangan Datuk Johan tu, bahkan bukan setakat molek, cuma cadangan tu setakat buat ‘comel’ sajalah kerana kakitangan SPRM sendiri pun masih diikat kaki dan tangannya!

Siapa kakitangan SPR yang berani nak persoalkan pemberian tender kepada TSR? Siapa yang berani ketika itu dan sekarang pergi siasat Dato’ Yaakob dan Hj. Mohamad Shfri? Siapa berani nak ‘keber’ anak sepupu Pak Lah, dua pupu Khairy………nak mampusss?

Itu belum lagi kisah Menteri Pelajaran masakini, Dato’ Seri Idris Jusoh, bekas timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Bekas Meenteri Besar Terengganu.

Pada tahun 2007, ketika Idris masih memegang jawatan Menteri Besar Terengganu, menurut Butiran Laporan CIDB tentang Projek Diawad Menurut Lokasi Dan kategori Projek, Syarikat milik keluarga Idris, Jusoh Enterprise Sdn Bhd telah mendapat kontrak kerajaan projek infrastruktur di negeri Terengganu berjumlah RM17, 918, 098.00 [klik sini]

No comments: