Monday, March 2, 2009

Setelah 60 Tahun Presiden MCA Masih Berucap Dalam Bahasa Inggeris



Setelah menyambut ulangtahun penubuhan yang ke 60 tahun, Malaysia Chinese Association (MCA) parti kedua menjadi tulang belakang Barisan Nasional, masih menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa utama dalam parti tersebut.

Kemudian rakannya, pekongsi paling rapat dalam BN, United Malay Nation Organisation (UMNO) mahu terus memperjuangkan Melayu walaupun menggunakan Bahasa Inggeris sebagai dasar dalam Pelajaran dan Pembelajaran Saind dan Matematik di sekolah-sekolah.

Maka, tidak perlulah MCA memperjuangkan supaya terus wujudnya Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di negara ini.

Ia menjadi sesuatu yang membazirkan wang rakyat dan orang ramai, kerana bahasa pertuturan rasmi MCA adalah bahasa Inggeris, bukannya Bahasa Mandarin.

Setelah 40 tahun Barisan Nasional ditubuhkan dan sebelum Parti Perikatan sejak 1957, UMNO gagal membawa mesej kebangsaan, satu bangsa dan satu bahasa.

Perpecahan mengikut kaum ini akan terus menerus berlangsung dimana, UMNO akan terus menjadikan slogan 'Hidup Melayu' dalam perjuangannya dan MCA terus bermuka-muka memperjuangkan kepentingan 'orang Cina', begitu juga MIC yang sudah terlalu uzur masih kononnya mahu memperjuangkan nasib rakyat 'bangsa India' di Malaysia.







No comments: