Wednesday, October 24, 2012

Ahmad Said Umpama 'Encik Crab' Menyuruh Pegawai Kerajaan 'Mengurus Dengan Betul'

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said dilaporkan mahu penjawat awam peringkat negeri memastikan tanggungjawab yang dilaksana mereka memenuhi aspirasi rakyat.

Katanya sebagai barisan hadapan kerajaan negeri, mereka harus memastikan segala pentadbiran kerajaan terutama pelaksanaan dasar berjalan lancar.

"Pegawai tadbir negeri ada tanggungjawab besar dan menjadi tulang belakang kepada perkhidmatan awam negeri," katanya berucap menutup program Peningkatan Kemajuan Kerjaya dan Sukan Pegawai-pegawai Tadbir Negeri Terengganu, Kedah, Kelantan dan Johor di sini, Isnin 23 oktober.

Agensi Bernama menambah, Terengganu muncul juara dalam kejohanan sukan membabitkan empat negeri berkenaan.

Itukah kejayaan Ahmad Said sebagai Meteri Besar Terengganu yang boleh dibanggakan??


Empat Negeri Pakatan Rakyat Terima Pujian Audit Negara


Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang telah dikeluarkan dua minggu lalu menunjukkan pengurusan fiskal yang baik oleh semua empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah dari segi perolehan pendapatan.

Keempat-empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat itu terus mendapat pujian Ketua Audit Negara, Ambrin Buang berdasarkan petunjuk imbangan perolehan dan mengawal kadar hutang di samping berusaha meningkatkan pendapatan kerajaan negeri masing-masing.

Pulau Pinang yang diterajui DAP terus mendahului senarai dari segi pungutan hasil negeri, mencatatkan peningkatan sebanyak RM192.19 juta atau 46.8% berbanding dengan RM410.70 juta yang dicatat pada tahun 2010 manakala Selangor, negeri terkaya di Malaysia pula meningkat sebanyak RM62.50 juta atau 4% untuk tempoh yang sama.

Bagaimanapun, dalam pada itu, Kedah menyaksikan penurunan lebihan apabila ia mencatatkan peningkatan dalam perbelanjaan operasi kerajaan negeri walaupun meningkatkan hasil, tetapi laporan itu menyatakan bahawa pimpinan PAS, kerajaan negeri telah lebih atau kurang mengekalkan lembaran imbangan "memuaskan".

Walaupun negeri jelapang padi itu dianggap sebagai salah satu negeri miskin, namun komitmen kerajaan negeri Kedah untuk membayar turut dipuji dengan baki hutang awam kini berada pada RM2.60 bilion berbanding dengan RM2.61 bilion pada tahun 2010.

Negeri yang kaya dengan sumber petroleum, Kelantan, juga mendapat prestasi memuaskan disebabkan oleh peningkatan dalam dana yang disatukan sebanyak RM86.17 juta atau 58.1% kepada RM234.47 juta berbanding dengan RM148.30 juta yang diperolehi pada tahun 2010.

Negeri yang dikuasai PAS ini juga menyaksikan pelaburan meningkat pada tahun 2011 iaitu peningkatan sebanyak RM95 juta daripada RM16.33 juta pada tahun 2010 kepada RM111.33 juta pada tahun 2011.

Selangor dan Pulau Pinang telah dipuji kerana inisiatif mereka untuk meningkatkan prestasi pengurusan kewangan mereka.


Ketua Menteri Besar Terengganu
?

Bagaimana agaknya dapat dinilai prestasi pentadbiran Ahmad Said sekiranya, beliau selaku Menteri Besar mempunyai 'Ketua Menteri Besar'??

Isu ini tidak popular dipadang-padang ceramah PAS dan tidak pun ditimbulkan di kedai-kedai kopi dan warung tepi jalan, namun cukup 'menjadi perbualan' dikalangan penjawat awam dan ahli serta penyokong Umno.

Persoalan besar yang kini sedang menjadi perbincangan serta ‘buah mulut’ kebanyakan penjawat awam Terengganu terutamanya di Wisma Darul Iman yang menempatkan pentadbiran kerajaan negeri di bawah kepimpinan Menteri Besar Datuk Sri Ahmad Said sekarang ini.

Di kalangan pegawai-pegawai kerajaan Terengganu, menurut ADUN Batu Burok Dr Syed Azaman Syed Ahmad Nawawi, telah timbul cakap-cakap mengenai isu 'Ketua Menteri Besar' ini.

Katanya, 'Ketua Menteri Besar' itu terdiri dari segelintir individu 'berkepentingan’ yang dikatakan lebih berkuasa dalam menentukan polisi serta perjawatan dalam pentadbiran kerajaan negeri sekarang ini.

"Telah timbul desas desus serta rasa tidak puashati di kalangan mereka ini apabila beberapa perlantikan jawatan penting dalam kerajaan negeri telah melangkaui tangga jawatan dan menafikan hak pegawai-pegawai yang lebih berpengalaman dan lebih lama berkhidmat dalam kerajaan negeri,"kata beliau dalam tulisannnya yang diterbitkan Harakah.

Persoalannya, kata Dr Syed Azaman yang juga Penolong Setiusaha Agung PAS, apakah individu-individu ini benar-benar lebih besar kuasanya daripada pemimpin kerajaan negeri termasuk Menteri Besar dan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sendiri, Datuk Mazlan Ngah?

"Apakah mereka inilah juga individu-individu yang dikatakan berkuasa di Wisma Darul Iman bagi menentukan kelulusan setiap pemberian projek kepada kontraktor untuk kepentingan mereka sendiri.

"Lebih parah lagi apabila soal kelulusan tender-tender balak dan bahan galian di seluruh negeri Terenganu juga dikaitkan dengan kelompok 'Ketua Menteri Besar’ ini,"soalnya.

Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri turut menimbulkan isu ‘Ketua Menteri Besar’ dalam pentadbiran Barisan Nasional (BN) Terengganu.

Dalam temubual dengan Utusan Malaysia pada 7 September 2012,  memberikan peringatan bahawa pegawai dan kakitangan kerajaan di Terengganu agak signifikan pengaruhnya dalam menentukan kemenangan sesuatu parti politik dalam pilihan raya.

Justeru, Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said tidak lebih dari 'umpama ketam yang mengajar anaknya berjalan dengan betul'?

Sedang pentadbirannya sendiri penuh dengan kegagalan dan kepincangan di sana sini!

No comments: