Wednesday, October 17, 2012

Ahmad Said Ajar Pengurus Bola Berpolitik?

Membuat perbelanjaan besar dan memanggil pulang 'Hai-O' ke dalam pasukan Penyu tidak akan menjamin kejayaan kepada pasukan bola sepak negeri Terengganu kerana kedua-dua langkah yang dimumkan itu tidak menyelesaikan 'kemelut' pengurusan Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT).

Menurut seorang bekas pemilik yang juga presiden sebuah Kelab Bolasepak Inggeris, sebuah kelab bola sepak adalah berbeza daripada mana-mana entiti perniagaan lain. Pihak berkepentingan, dalam kes ini adalah peminat.

Beliau berkata, pelaburan peminat adalah sokongan mereka, manakala pulangan kepada mereka datang dalam bentuk kepuasan emosi memenuhi semua keinginan peminat bola sepak, sama ada melalui mengejar promosi atau kekal dalam kedudukan liga.

Dalam usaha untuk menjamin peryataan ini, semua kelab bola sepak perlu lakukan adalah wujud dengan nama baik. Tanpa kewujudan itu, peminat tidak akan menerima pulangan pelaburan mereka layak.

Dalam konteks ini PBSNT hanya setakat wujud sebagai sebuah persatuan, tetapi nama baiknya telah pudar.

Justeru, peminat yang menjadi 'pemilik' kepada PBSNT merasakan perubahan perlu dibuat dalam pentadbiran dan pengurusan PBSNT yang mereka suarakan sehingga mereka turun berdemonstrasi bukan di padang bola sepak, tetapi di jalan raya membuktikan kesungguhan mereka mempamirkan emosi mereka yang tidak puas hati.

Mereka menjerit supaya Presiden PBSNT ditukar segera! Namun campurtangan politik telah mewarnakan sukan bola sepak negeri Terengganu.

Sebuah kelab atau persatuan bola sepak tidak wajar menerima tekanan dan campurtangan politik samada oleh pentadbirannya sendiri atau oleh kerajaan yang memerintah.

Kerajaan perlu ingat bahawa, sebanyak mana pun dibelanjakan untuk menguruskan sebuah persatuan bola sepak itu sepatutnya adalah hasil dari pendapatan yang dijana oleh aktiviti 'perniagaan' persatuan bola sepak itu sendiri.

Sebaliknya, sekiranya kerajaan menggunakan 'dana awam' bagi membiayai pentadbiran dan pengurusan persatuan bola sepak, risiko yang dicipta adalah risiko 'politik', bukannya risiko perniagaan.

Kerajaan Terengganu yang menaungi PBSNT mesti sanggup menerima padah 'politik' dan tidak menyalahkan rakyat, apabila mereka turut campur dengan hal ehwal bola sepak.

Pada akhir sesi liga tahun lalu, Menteri Besar telah melangkaui sempadan antara 'politik' dan entiti persatuan bola sepak dengan mengeluarkan kenyataan berlebihan.

Pada 13 November, 2011, Dato' Seri Ahmad Said dengan 'bangganya' mengumumkan, kerajaan bersedia memberikan peruntukkan lebih besar kepada Terengganu dan T-Team, untuk mendapatkan khidmat pemain import bagi menghadapi saingan Liga Malaysia musim depan.

Ahmad Said berkata, Kerajaan Negeri bersedia menawarkan bayaran gaji sehingga mencecah RM100,000 sebulan, sekiranya pemain dipilih benar-benar handal dan hebat.

“Sekarang ini pun kita mengeluarkan peruntukan sebanyak RM6 juta semusim untuk pasukan Terengganu dan T-Team bagi menghadapi liga dan akan ditambah sekiranya perlu,” katanya.

Dengan itu, Kerajaan Negeri telah mempolitikkan bola sepak dengan 'mengarahkan' pengurusan kedua-dua pasukan bola sepak terbabit untuk mengenal pasti pemain profesional bagi pasukan terbabit.

Pihak pentadbirnya, samada presiden, pengurus atau jurulatih pula perlu menuruti langkah-langkah sebagai 'orang profesional' dalam menguruskan bola sepak dalam era ini, bukan sebagai pentadbir persatuan bola sepak pada masa 30 tahun yang lalu.

Pengurus mesti tahu apa yang dia lakukan, membangunkan idea untuk meningkat pentadbiran 'entiti perniagaan' bola sepak.

Para pemain perlu dibayar dengan adil dan tepat pada masanya, manakala bil-bil juga mesti dibayar dengan segera.

Pengurus mesti bertindak bukan sebagai pegawai tetapi sebagai pengurus perniagaan yang dapat menjana pendapatan tambahan dan pemilikan aset mesti dibuat untuk bersungguh-sungguh.

Dalam kes kelab bola sepak ini, sebagai contoh, Pengurus mestlah mendapatkan pendapatan sebanyak-banyaknya melalui penajaan baju dan jualan korporat.

Namun begitu, apa yang berlaku kepada Pengurus sendiri pula 'meniru' gaya orang politik dengan membuat kenyataan yang berlebihan, hampr serupa dengan kenyataan Menteri Besar setahun yang lalu.

Semalam 16 Oktober, 2012, Pengurus Bola Sepak Negeri Terenganu, Marzuki Sulong menyatakan PBSNT 'sedia berbelanja besar' untuk mencari pemain import berkualiti bagi menghadapi saingan Liga Super musim depan.

Bukankah Menteri Besar juga mengeluarkan kenyataan dengan 'nada' begitu pada akhir musim lalu?

Dan hasilnya tidak ke mana pada musim ini apabila kekalahan demi kekalahan yang menimpa pasukan bola sepak negeri Terengganu.

Akhirnya,  pasukan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mara ke suku akhir Piala Malaysia apabila menewaskan Terengganu 2-0 di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu pada 4 September lalu.

No comments: