Tuesday, August 11, 2009

SPRM Mesti ADIL dan Mesti Kelihatan Adil !

Sudah 3 orang termasuk yang terbaru pemimpin UMNO Terengganu yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah malaysia (SPRM). Sebelum ini dua orang bekas pemimpin peringkat Perhubungan Negeri UMNO Terengganu disiasat, namun sehingga kini belum ada apa-apa pendakwaan yang dibuat.

Perdana Menteri memberi komen, dengan penahanan dan penyiasatan keatas pemimpin UMNO menunjukkan bahawa SPRM adil. Itu tidak cukup dan sebenarnya ia adalah tidak adil dan tindakan SPRM hanyalah untuk mengabui mata rakyat sahaja.

Saya berkata demikian kerana, pemimpin UMNO dan yang ada hubungan dengan UMNO hanya disiasat tetapi tiada pendakwaan yang diambil. Kecuali mereka-mereka yang tidak lagi berfaedah kepada UMNO, seperti bekas Menteri atau pun bekas wakil rakyat.

Namun apa yang belaku kepada wakil rakyat dari Behrang dan Changkat Jering, mereka disiasat dan ditahan ketika dalam parti pembangkang. Namun apabila mereka keluar dari parti pembangkang, kes rasuah dan 'sedekah' seks mereka jadi senyap sunyi.

Begitu juga dengan kes kematian Teoh beng Hock. Penyiasatan mesti dilakukan secara adil. Bukan hanya kepada wakil-wakil rakyat kerajaan Selangor sahaja yang mesti disiasat tetapi mesti turut disiasat wakil-wakil dari pembangkang, terutamanya Dato' Seri Mohad Khir Toyo yang membina rumah dengan kos RM24 juta.

Walaupun beliau mendakwa kos rumahnya hanyalah RM2. 4 juta, namun rakyat tetap mahukan penjelasan, dari mana beliau mendapat RM2.4 juta itu.

Siasat lah secara adil...dakwalah secara adil.... supaya SPRM menjadi badan yang tidak diragui oleh semua rakyat. Sekiranya SPRM diragui masyarakat maka SPRM tidak akan menjadi badan bebas selama-lamanya.

Organisasi mencegah rasuah sebelum ini, Badan Pencegah Rasuah (BPR) dilihat sebagai komponen parti Barisan Nasional. Begitu juga dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM). Kini rakayt memangil pasukan tersebut sebagai 'Polis Raja Di Malaysia'.

Mengapa rakyat menggelar pasukan penguatkuasa itu begitu? Kerana Polis telah bekerjasama dengan UMNO dan Barisan Nasional Perak, masuk ke dalam Dewan Undangan Negeri Perak.
Sedangkan tindakan itu adalah mencabuli prinsip-prinsip asas sistem demokrasi.

Kerajaan tidak boleh mengatakan tidak kepada masalah tersebut, kerana semua rakyat dapat melihat klip video bagaimana polis masuk dan mengheret wakil-wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat macam 'budak-budak sekolah'.

Selama-lamanya, apa jua alasan, polis tidak berhak membuat demikian, dalam Dewan Undangan Negeri atau parlimen !

No comments: